Podatnik, którego zaległość dotyczy wnosi indywidualnie do tutejszego Organu Podatkowego wniosek o udzielenie ulgi. Wniosek ten wnieść należy osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego. Od wniesienia wniosku nie są pobierane opłaty.
Wniosek o ulgę, który powinien zawierać:
a) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy,
b) adres, dane kontaktowe,
c) numer identyfikacji podatkowej (PESEL / NIP),
d) podpis (czytelny),
e) treść żądania z określeniem:
- rodzaju wnioskowanej ulgi (umorzenie, odroczenie lub rozłożenie zapłaty na raty – wraz z propozycją uregulowania zobowiązania, tj. terminu odroczonej zapłaty lub ilości i wysokości rat, w których wnioskodawca będzie mógł uregulować należność),
- w przypadku przedsiębiorcy dodatkowo formy wnioskowanej pomocy (pomoc publiczna/de minimis, nie stanowiąca pomocy publicznej),
- zobowiązania podatkowego, którego dotyczy (rodzaju i wysokości podatku / zaległości podatkowej oraz okresu rozliczeniowego),
f) uzasadnienie wniosku (tj. okoliczności faktyczne wskazujące na ważny interes podatnika lub interes publiczny, uzasadniające udzielenie wnioskowanego wsparcia).
Ponadto wymagane jest, aby wniosek zawierał załączniki – bez nich organ wezwie podatnika do uzupełnienia braków. Załączniki, które należy złożyć to:
- dokumenty uprawdopodobniające argumenty przywołane we wniosku;
- sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości;
- dane z okresowego bilansu, rachunek zysków i strat i wszelkie inne informacje o bieżącej sytuacji finansowej podatnika;