Kierownik - Agnieszka Gniecka
Urząd Stanu Cywilnego w Górze
56-200 Góra, ul. Podwale 10
tel. +48 65 543 24 97
e-mail: usc@gora.com.pl
PRACOWNICY:
Arkadiusz Gortych – Zastępca Kierownika (tel. +48 65 543 24 97)
ZADANIA:
1) rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów w systemie rejestrów państwowych;
2) wydawanie odpisów aktów urodzenia, małżeństwa, zgonu (skróconych, zupełnych i na drukach wielojęzycznych) w wersji papierowej i elektronicznej niezależnie od miejsca zdarzenia podlegającego rejestracji;
3) sprostowania, uzupełnienia i odtworzenia aktu stanu cywilnego, rejestracja zdarzenia mającego miejsce za granicą, nie zarejestrowanego w zagranicznym urzędzie stanu cywilnego, transkrypcja aktu stanu cywilnego;
4) wydawanie zezwolenia na zawarcie związku małżeńskiego przed upływem miesiąca, od dnia kiedy osoby zamierzające je zawrzeć złożyły Kierownikowi Urzędu Stanu Cywilnego zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego;
5) wydawanie zaświadczeń:
a) stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo za granicą,
b) stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa w formie wyznaniowej,
c) potwierdzającego uznanie ojcostwa,
d) o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, w tym w formie dokumentu elektronicznego,
e) o stanie cywilnym w wersji papierowej i elektronicznej,
f) o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego;
6) przyjmowanie oświadczeń:
a) o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego,
b) o wyborze imienia, imion, nazwiska, zmianie imienia dziecka,
c) o uznaniu ojcostwa dziecka urodzonego i poczętego oraz obsługa rejestru uznań,
d) o nazwisku dla pierwszego wspólnego dziecka gdy rodzice zmieniają nazwisko dziecka, które zamieszczone jest w akcie małżeństwa albo gdy nie złożyli zgodnych oświadczeń w sprawie nazwiska dziecka,
e) małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
f) nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
g) małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem związku małżeńskiego,
h) o nazwiskach noszonych po zawarciu związku małżeńskiego oraz o nazwiskach dzieci zrodzonych z tego małżeństwa przy transkrypcji aktu stanu cywilnego,
i) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu USC i poza lokalem na zasadach określonych przepisami prawnymi;
7) uznawanie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej orzeczeń sądu państwa obcego lub rozstrzygnięcia innego organu państwa obcego na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, wiążących Rzeczpospolitą Polską wielostronnych i dwustronnych umów międzynarodowych lub prawa Unii Europejskiej;
8) obsługa zleceń innych urzędów stanu cywilnego oraz organów gmin w rejestrze stanu cywilnego;
9) współpraca z ambasadami i konsulatami w zakresie stanu cywilnego osób oraz wykonywanie umów międzynarodowych;
10) organizacja uroczystości jubileuszowych tj.: 50-lecia pożycia małżeńskiego oraz 100. urodzin;
11) wydawanie decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk;
12) nanoszenie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego na podstawie prawomocnych orzeczeń sądów, ostatecznych decyzji administracyjnych i decyzji o zmianie imienia i nazwiska, odpisów aktów stanu cywilnego, protokołów sporządzanych przez kierowników urzędów stanu cywilnego albo konsulów z czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, które wymagają dołączenia wzmianek dodatkowych do aktów stanu cywilnego, odpisów zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa, niewymagających uznania innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu oraz nanoszenie przepisów;
13) prowadzenie, przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych, dbanie o zachowanie odpowiednich warunków w archiwum USC, prowadzenie bazy ksiąg stanu cywilnego znajdujących się w posiadaniu USC;
14) współpraca z Archiwum Państwowym w zakresie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych;
15) występowanie do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa;
16) wydawanie zezwoleń na przeglądanie ksiąg stanu cywilnego, skorowidzów;
17) występowanie o nadanie numeru PESEL dla dzieci urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wydawanie stosownego powiadomienia o nadanym numerze PESEL;
18) zameldowanie dzieci urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w momencie sporządzenia aktu urodzenia dziecka i wydanie stosownego zaświadczenia;
19) występowanie do sądu o unieważnienie aktu stanu cywilnego lub dołączonej do niego wzmianki;
20) występowanie do sądu o sprostowanie treści aktu stanu cywilnego;
21) wydawanie zezwolenia na wykonanie fotokopii aktu stanu cywilnego na zasadach określonych przepisami prawnymi;
22) realizacja sprawozdawczości oraz przygotowywanie informacji i sprawozdań z wykonywanych zadań tj. przygotowywanie co miesięcznych statystyk dla GUS oraz kwartalnych do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego.