Naczelnik – Leszek Szendryk
Urząd Miasta i Gminy w Górze
56-200 Góra, ul. Adama Mickiewicza 1 – pok. 105
tel. +48 65 544 36 30
e-mail: gk@gora.com.pl
PRACOWNICY:
Dariusz Andrynowski – Pomoc administracyjna ds. obsługi strefy płatnego parkowania (pokój nr 019; tel. +48 65 544 36 42)
Anna Bodera - Pomoc administracyjna ds. ochrony środowiska (pokój nr 111; tel. +48 65 544 36 23)
Monika Kirst – Starszy Inspektor ds. gospodarki odpadami (pokój nr 111; tel. +48 65 544 36 21)
Monika Lewandowska - Referent ds. geodezji (pokój nr 108; tel. +48 65 544 36 31)
Mateusz Łaszewski – Podinspektor ds. utrzymania dróg gminnych (pokój nr 108; tel. +48 65 544 36 43)
Agnieszka Mazur – Starszy Inspektor ds. obrotu mieniem komunalnym (pokój nr 108; tel. +48 65 544 36 31)
Małgorzata Ratajczak –Starszy Inspektor ds. ochrony środowiska (pokój nr 111; tel. +48 65 544 36 23)
Marzena Srebniak – Starszy Inspektor ds. mieszkaniowych (pokój nr 106; tel. +48 65 544 36 28)
Paulina Zarwańska – Referent ds. obrotu mieniem komunalnym (pokój nr 106; tel. +48 65 544 36 28)
ZADANIA WYDZIAŁU:
Do zakresu działania Wydziału Mienia, Spraw Komunalnych i Środowiska należy:
1) prowadzenie spraw dotyczących zakładania, rozszerzania i nadzoru nad właściwym utrzymaniem cmentarzy komunalnych;
2) nadzór nad cmentarzami wojennymi i wyznaniowymi;
3) prowadzenie spraw z zakresu utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach komunalnych, w tym:
a) nadzór nad sprzątaniem ulic, placów i terenów miejskich oraz usuwaniem odpadów z terenów administrowanych przez zarządcę gminnego,
b) nadzór w zakresie utrzymania terenów zielonych na terenach miejskich;
4) prowadzenie spraw dotyczących organizacji i działalności targowisk i hal targowych, w tym opracowywanie projektu regulaminu targowiska i propozycji jego zmian;
5) utrzymanie oraz dbanie o stan techniczny urządzeń placów zabaw na terenie miasta Góra;
6) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego;
7) gospodarowanie nieruchomościami komunalnymi (rolnymi, innymi niż rolne, zabudowanymi, niezabudowanymi, lokalowymi) w zakresie uregulowanym ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami i uchwałami Rady, a w szczególności:
a) sprzedaż, oddawanie w użytkowanie wieczyste, użyczenie, dzierżawę lub najem nieruchomości komunalnych,
b) sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych na rzecz najemców,
c) przekazywanie w trwały zarząd nieruchomości gminnym jednostkom organizacyjnym oraz wygaszenie trwałego zarządu,
d) prowadzenie spraw związanych z zamianą gruntów,
e) prowadzenie spraw związanych z obciążaniem nieruchomości ograniczonym prawem rzeczowym,
f) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą gruntów użytkownikowi wieczystemu tych gruntów,
g) określanie udziałów we współużytkowaniu wieczystym, oraz współwłasności gruntów przy sprzedaży lokali,
h) przygotowywanie i przekazywanie wniosków do kancelarii notarialnej o zawarcie umów z nabywcami nieruchomości i lokali,
i) wydawanie zaświadczeń o spłacie wierzytelności zabezpieczonych hipoteką w związku z obrotem nieruchomościami komunalnymi,
j) przygotowywanie zleceń na ustalanie wartości nieruchomości gminnych i inwentaryzację nieruchomości i budynków,
k) ustalanie na podstawie szacunku nieruchomości wysokości opłat za użytkowanie wieczyste lub trwały zarząd, oraz pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego w wypadku zbycia nieruchomości przed upływem 10 lat,
l) przygotowywanie materiałów do aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu gruntów,
m) przygotowywanie wypowiedzeń stronom opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd gruntów z równoczesną ofertą nowej jej wysokości,
n) przygotowywanie dokumentów do rozwiązania umów notarialnych w związku z niezabudowaniem nieruchomości w ustalonym terminie,
o) przygotowywanie dokumentów do zmian-y umów w sprawach: zmiany udziałów, powierzchni lokali , terminów zabudowy i okresów użytkowania wieczystego,
p) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem prawa pierwokupu,
q) przygotowywanie umów dzierżawy terenów gminnych, prowadzenie rejestru dzierżawców terenów dzierżawionych,
r) prowadzenie spraw związanych z regulowaniem stanu prawnego w księgach wieczystych i sporządzanie wniosków o wydawanie odpisów z ksiąg wieczystych,
s) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności i nieodpłatnego nabycia prawa własności,
t) prowadzenie ewidencji wieczystych użytkowników,
u) prowadzenie rejestrów sprzedawanych i dzierżawionych nieruchomości;
8) współpraca z inwestorami i instytucjami, w tym Specjalnymi Strefami Inwestycyjnymi w sprawach przeznaczenia nieruchomości komunalnych na cele inwestycyjne;
9) prowadzenie spraw związanych z podziałem nieruchomości, w tym przygotowywanie decyzji zatwierdzających projekty podziału nieruchomości oraz rozgraniczenia nieruchomości, przygotowywanie dokumentów do podziału nieruchomości gminnych;
10) prowadzenie spraw związanych z wypłatą odszkodowań za grunty przejęte z mocy prawa na potrzeby publiczne;
11) przygotowywanie zleceń oraz nadzór nad pracami geodezyjnymi i kartograficznymi wykonywanymi dla potrzeb urzędu;
12) przygotowywanie dokumentów do wywłaszczenia nieruchomości po wcześniejszych bezskutecznych negocjacjach w sprawie jej nabycia w drodze umowy;
13) przygotowywanie dokumentów do zwrotu nieruchomości w wypadku, gdy stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu;
14) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem opłat adiacenckich, w związku ze wzrostem wartości nieruchomości z tytułu:
a) podziału nieruchomości,
b) wybudowania przez gminę urządzeń infrastruktury technicznej;
15) przygotowywanie i prowadzenie postępowania w sprawach związanych ze scaleniem nieruchomości;
16) prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem miejscowości i ulic oraz numeracją porządkową nieruchomości;
17) przygotowywanie i prowadzenie postępowania w sprawach związanych z komunalizacją nieruchomości Skarbu Państwa;
18) przygotowywanie wniosków o przejęcie nieruchomości lub ich części;
19) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem dróg zarządzanych przez gminę, w tym dróg śródpolnych;
20) zapewnienie prawidłowego oznakowania dróg oraz utrzymania oznakowania w odpowiednim stanie technicznym;
21) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego drogi zarządzanej przez gminę;
22) kontrola prawidłowości uiszczania opłaty za parkowanie pojazdu w strefie płatnego parkowania;
23) obsługa monitoringu wizyjnego;
24) współpraca z podmiotami realizującymi zadania komunalne w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, zaopatrzenia w ciepło, gospodarki nieruchomościami komunalnymi, w tym zasobem mieszkaniowym, utrzymania porządku i czystości na terenach komunalnych, gromadzenia, segregacji i wywozu odpadów, prowadzenia wysypiska, a także administrowania cmentarzem komunalnym i targowiskiem miejskim;
25) wykonywanie przysługujących gminie kompetencji organu właścicielskiego w spółkach kapitałowych, w których gmina posiada swoje udziały w zakresie nadzoru merytorycznego;
26) prowadzenie spraw z zakresu ochrony zabytków;
27) tworzenie, zmiana i zapewnienie funkcjonowania stref płatnego parkowania.
28) prowadzenie spraw w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie gminy, w tym kontroli wywiązywania się przez właścicieli i zarządców nieruchomości z obowiązków w zakresie porządku i czystości;
27) prowadzenie spraw w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, w tym m.in.: przyjmowanie i ewidencjonowanie deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nadzór nad systemem gospodarki odpadami, inspirowanie działań usprawniających system gospodarki odpadami w gminie,
28) prowadzenie spraw związanych z prawidłowym gospodarowaniem nieczystościami ciekłymi (ściekami) wg zasad określonych w ustawie – Prawo wodne w tym prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków;
29) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zezwoleń na świadczenie usług w zakresie odbierania nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości;
30) prowadzenie akcji edukacyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz ochrony powietrza;
31) prowadzenie i aktualizacja bazy azbestowe;
32) przyjmowanie deklaracji i prowadzenie oraz aktualizacja bazy Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków;
33) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków;
34) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji do wymiany pieców;
35) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji do utylizacji azbestu;
36) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na odbiór i zagospodarowanie folii rolniczych;
37) prowadzenie spraw dotyczących emisji zanieczyszczeń do powietrza w zakresie przypisanym gminom ustawą – Prawo ochrony środowiska;
38) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
39) prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska, w zakresie kompetencji powierzonych gminom;
40) prowadzenie spraw z zakresu ochrony przyrody, w tym wydawania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów, na gruntach nie stanowiących własności gminy;
41) wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięć;
42) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt;
43) prowadzenie spraw związanych z ochroną wód przed zanieczyszczeniem;
44) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych;
45) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki leśnej i zadrzewień;
46) prowadzenie spraw związanych z łowiectwem, przypisanych gminie ustawą – Prawo łowieckie;
47) podejmowanie działań w zakresie ochrony roślin uprawnych przed szkodnikami i chwastami;
48) opiniowanie projektów rekultywacji gruntów rolnych i leśnych w zakresie określonym ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
49) prowadzenie spraw dotyczących wsi i rolnictwa;
50) podejmowanie działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.